niva

Aan het roer van je eigen leefstijl!

ZOU JE MEER REGIE WILLEN HEBBEN OVER JE EIGEN GEZONDHEID EN VITALITEIT?

Aan het roer staan van je leefstijl, wat betekent dat?

Het leefstijlroer is eigenlijk een fancy woord voor het aanpassen van je leefstijl om gezonder en fitter te worden. Het woord roer geeft al aan dat je aan het roer kunt staan. Van je eigen leefstijl. Je leert effectief om stress te verminderen, energieniveaus te verhogen en een gezonde levensstijl te omarmen. Je kunt je vitaliteit en veerkracht leren vergroten, waardoor je beter in staat bent om een gebalanceerd en gezond leven te leiden.


Zou je iets willen aanpassen en/of veranderen? Om je lekkerder in je lijf te voelen. Hoe bewust ben je je daarvan? Dat jij dat kan, het roer ietsje draaien. Dat hoeft helemaal niet groots en meeslepends te zijn. Kleine aanpassingen kunnen soms al een wereld van verschil maken. Iets dat ook daadwerkelijk haalbaar is.



Bv; Anja weet heus wel dat ze een iets te hoge BMI heeft, zo’n 10 kilo te zwaar, dat merkt ze aan haar conditie, verhoogde bloeddruk en de huisarts heeft aangegeven dat ze richting Diabetes aan het gaan is ….
Sporten heeft ze een hekel aan en gaat ze ook echt niet doen. Ze zegt het met haar armen gekruist voor haar borst en kijkt mij uitdagend aan. “Ik hou er niet van, nooit gedaan en ga het ook niet doen!’, ze herhaalt het nog maar eens. Op de vraag of ze van wandelen houdt reageert ze wat wantrouwend ; ’Is dit een strikvraag?’ vraagt ze schamper en vervolgt ‘We zijn aan het overwegen een puppy aan te schaffen en mijn man twijfelt nog wat’. Hij wil dat beest niet steeds uitlaten. Mij lijkt dat wel wat, ik hou van buiten en loop graag met de buurvrouw ook wel eens een rondje. Nou, rondje, 5 km lukt ons aardig al kletsend.
Wil je zeggen dat wandelen ook bewegen is vraagt ze mij?
Wat dacht je zelf?
Tja, zo had ze het nog niet gezien, dat wandelen ook bewegen zou kunnen zijn en dus logischerwijs van invloed op haar leefstijl.

Ik tref Anja twee maanden later. Ze komt monter binnen en zegt; zie je wat? Nou zeker zie ik wat. Wat gewicht verloren, dat is goed te zien. Had haar toch aan het denken gezet, ons gesprek. Haar moeder is te jong overleden aan hartfalen en ze wil absoluut niet de kant uitgaan. Sinds een maand hebben ze een hond uit het asiel en zelfs haar man loopt nu regelmatig een blokje met haar mee. Ze krijgen er zelfs lol in. En met een vriendin twee straten verderop loopt ze nu ook regelmatig een aardig stuk door het bos. Ze had niet gedacht dat ze op deze manier ook regie kon hebben op haar leefstijl. Gewoon door meer te wandelen.

Hoe vitaal ben jij?

Weet je dat? Hoe voel je dat?
Weet je wat daarvan de ‘voorwaarden’ zijn?

Vitaliteit is levenskracht.
Hoe sta je ’s ochtends op, heb je zin in de dag, voel je genoeg energie om de dingen te doen die je wilt doen? Hoe gemotiveerd ben je om aan het werk te gaan, weet je wat je te doen heb, daagt het je uit, maakt het je nieuwsgierig of kijk je ertegenop? Misschien trekken kinderen veel aandacht weg op het moment of maak je je zorgen om de gezondheid van je moeder en kan je je aandacht slecht verdelen. Hoeveel veerkracht ervaar je? Als je goed slaap, laad je dan voldoende op of blijf je toch wat moe? Kost sporten je moeite of geeft het jou juist een boost? Eet je regelmatig en gevarieerd?
Goede werk- privébalans? Drink/rook ik teveel? Hanteerbare stress? Zie je je vrienden en familie voldoende en wat dacht je van je maatschappelijke verantwoordelijkheid ….
Me-Time, mag dat, kan dat?

Poeh! Word er nu al moe van als ik daar allemaal aan moet denken …….

Hoe gezond wil je zijn?

Vaak heeft men het over 5 leefstijl factoren, ook wel BRAVO genoemd:
Bij NIVA hanteren wij het Leefstijlroer. We hebben deze ontleend aan de Vereniging Arts en Leefstijl. Zij hanteren de pijlers; Voeding, Verbinding, Middelen, Beweging, Ontspanning en Slaap. Daar heeft NIVA weer het een en ander aan veranderd en een eigen draai aan gegeven. Welke thema’s komen aan bod:
leefstijlroer nijmegen
Het gaat om het aanpassen van ingesleten gewoonten. Kan of wil je vitaler zijn? Het idee is dat als je bewustere keuzes maakt en kleine veranderingen maakt in je dagelijkse routine, je je algehele gezondheid en welzijn kunt verbeteren. Dus eigenlijk draait leefstijlroer om goed voor jezelf zorgen en gezonde(re) gewoontes ontwikkelen. Je krijgt ideeën en handvaten om gezond aan je eigen roer te kunnen staan.

Voeding:

Wat is gezonde voeding? Wanneer eet je datgene wat je lichaam nodig heeft? Iemand die veel in beweging is heeft meer en wellicht andere voedingsstoffen nodig dan iemand die zittend werk verricht bv. Is er verschil tussen man – vrouw, klein – groot, oud – jong? De schijf van 5 is nog altijd een goed uitgangspunt:

Wist je wel dat waterkers het aller gezondste is om te eten.

Beweging:

Wist je dat Nederlandse volwassenen zitten/liggen gemiddeld 43 % van ieder etmaal (exclusief slaaptijd).

Zingeving:

Zingeving is het zoeken naar betekenis en de behoefte te ervaren dat wat we doen in het leven waarde heeft. Er zijn 7 zingevingsbehoeften die kunnen zorgen voor een goede balans en energie.

Wist je dat geluk een eigen geur heeft? Je geur verandert als je gestrest of gelukkig bent.

Slaap:

Wist je dat 12 % van de mensen volledig in zwart-wit droomt en dat mensen een derde van hun leven slapen ….

Ontspanning:

Zolang je hersenen voldoende rust en ruimte krijgen om te herstellen is er niets aan de hand.

Wist je dat magnesium helpt bij het ontspannen van het lichaam? Sociaal:

Wist je dat eenzaamheid het risico op het verkrijgen van hartziekten met 29% vergroot en het krijgen van beroertes met 32%?

Wat levert vitaliteit jou als werkgever op? Wat helpt werknemers om meer aan hun eigen leefstijlroer te staan?
Ziekteverzuim door een ongezonde leefstijl komt steeds vaker voor.
Als werkgever is het lastig om een werknemer aan te spreken op zijn of haar leefstijl. Denk aan ongezonde voeding, roken, drankgebruik, stress, te weinig beweging of slecht slapen. Terwijl dit wel doorwerkt op hun gezondheid en daarmee indirect ook op hun productiviteit en dus het bedrijf.

Als werkgever wil je graag vitale werknemers en uitval voorkomen. Hoe blijven ze duurzaam inzetbaar? Wat kan je doen om goed voor je werknemers te zorgen en ze medeverantwoordelijk te maken voor hun gezondheid en vitaliteit. Zijn werk en privé in evenwicht? Waar wordt je medewerker blij van? Zit hij/zij op de juiste plek? Waar krijgen ze stress van? Hoe groot is de werkdruk en weten zij wat te doen als het minder goed gaat, fysiek of mentaal?
Door het aanbieden van een PMO (Preventief Medisch Onderzoek), die overigens wettelijk verplicht is, geef je een groot deel van de verantwoording terug aan de medewerkers. En het getuigt van goed werkgeverschap dat je als bedrijf goede zorg draagt voor hen.

Wist je dat een vitale werknemer die meer in balans is, gemotiveerder, loyaler, productiever en meer betrokken is.
Hoe sta jij aan het roer van jouw leefstijl? Weet je dat? Weet je wat je dan te doen hebt?