Zondagochtend 11 uur..
Je krijgt een telefoontje van Milly, een jonge meid die wel van een drankje houd op de zaterdagavond. “Ik kan helaas niet komen werken vandaag, ik heb migraine”.
Daar zit je dan met een bomvolle agenda!
Je gedachten veranderen in oordelen.. Hoe verminder ik dit frequent verzuim?
Milly heeft inmiddels naam gemaakt binnen het team met haar ziekteverzuim, onrust op de werkvloer is het gevolg. Dit heeft impact op het moraal en de samenwerking binnen het team, maar ook op de productiviteit. Gelukkig zijn er manieren om dit probleem aan te pakken. Een van deze manieren is om op een effectieve manier gebruik te maken van een telefoongesprek.
Vooral in grote bedrijven zien we het terug, even gauw een appje sturen op het einde van de dag. “Kom je morgen weer werken?”. Een telefoongesprek is zoveel persoonlijker. Door regelmatig contact te houden met afwezige werknemers, voelt een werknemer zich van belang voor het bedrijf en gemist op de werkvloer. Dit vergroot de betrokkenheid en het gevoel van verbondheid met het team, zelfs als ze tijdelijk niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Als werknemer kun je monitoren hoe het gaat met de gezondheid en een inschattig maken van de duur van het verzuim.
Regelmatig contact opnemen met je afwezige werknemer kan ervoor zorgen dat kleine problemen niet esclaren. Door de juiste ondersteuning te bieden, in de vorm van fysiek of mentale coaching, kun je voorkomen dat de tijdelijke afwezigheid uitmondt in langdurige en kostbare uitval.
Worstel je al met frequent afwezige werknemers? Twijfel dan niet over het inzetten van een telefoongesprek als effectieve oplossing.
Het kan moeilijk zijn om afwezige werknemers te bereiken als ze niet beschikbaar zijn om op te nemen. Daarnaast is het ook een uitdaging om de juiste balans te vinden tussen het bieden van ondersteuing en het bewaren van de privacy. Wat vraag je wel? En wat niet?
Er is gebleken dat wanneer bedrijven proactief contact opnemen met afwezige werknemers, waarin ze belangrijke updates geven en ondersteuning bieden. De werknemers sneller terug zijn op de werkvloer. Daarbij voelde ze zich ook meer betrokken bij het bedrijf en onderdeel van het team.